سردار زهرایی در مراسم درختکاری دانشکده مطهری عنوان کرد؛

با همکاری مردم پویش ملی" ایران سر سبز، ایران قوی" باید به یک گفتمان فرهنگی تبدیل شود

متخصصان منابع طبیعی هستند که می‌گویند چه نهالی را در چه زمینی و چگونه بکاریم. ما آماده همکاری هستیم و گروه‌های جهادی و رده‌های استانی ما پای این کار هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی، همزمان با هفته ی منابع طبیعی آئین رونمایی از دستاورد های پویش ملی " ایران سر سبز ایران قوی" صبح امروز در دانشکده شهید مطهری سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد. 

این مراسم با حضور سردار محمد زهرایی مسئول سازمان بسیج سازندگی، سردار فرهاد ملک شاهی رئیس دانشکده مطهری سازمان بسیج، مسعود منصور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و احسان فرهی مدیر منابع طبیعی سازمان بسیج سازندگی همراه بود.

سردار زهرایی مسئول سازمان بسیج سازندگی ضمن تبریک روز جانباز و فرارسیدن ماه شعبان طی سخنانی اظهار داشت: سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور کارخوبی را انجام داده است که این کار به صورت  پویشی انجام شده است.

وی با بیان اینکه از ۵ یا ۶ ماه قبل به فراخور جغرافیای مناطق و در استان‌های مختلف پویش درختکاری راه افتاده است، ادامه داد:  این کار به کار نهضتی تبدیل شود که کار نهضتی دو مولفه اصلی مردم و نهاد های پای کار را دارد. با همکاری مردم این پویش باید به یک گفتمان فرهنگی تبدیل شود.

مسئول سازمان بسیج سازندگی مطرح کرد: تاکنون۷۰ نهاد توافق کردند که در این پویش همکاری کنند. این هفتاد نهاد باید تا پایان پویش پای کار باشند و قرار بر انجام یک نهضت ۱۰ الی ۱۵ ساله است.

سردار زهرایی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور را  فرمانده میدان این پویش خواند و گفت: متخصصان منابع طبیعی هستند که می‌گویند چه نهالی را در چه زمینی و چگونه بکاریم. ما آماده همکاری هستیم و گروه‌های جهادی و رده‌های استانی ما پای این کار هستند.

وی افزود: بسیجیان ثابت کردند که پای کار این پویش هستند و از اکنون به بعد هم انشالله این پویش به صورت بهتر برگزار خواهد شد. منابع طبیعی میراثی است که به ما رسیده و آیندگان هم ما را در حفظ و نگهداری آن قضاوت می‌کنند.

مسئول سازمان بسیج سازندگی  حفظ و نگهداری از یک نهال را مهمتر از کاشت آن دانست و گفت: آیندگان ما را  قضاوت خواهند کرد که چگونه از این منابع پاسداری کرده ایم.

بسسبسب


در ادامه دکتر مسعود منصور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور طی سخنانی اظهار داشت: روز جانباز را خدمت همه جانبازان عزیز تبریک عرض می‌نمایم و از روح بلند باب الحوائج خواستارم که به انجام صحیح وظایف خود موفق شویم.

وی ادامه داد: برای امنیت کشور مولفه‌های متعددی وجود دارد و بنیه دفاعی کشور  به نیرو‌های مسلح و بخصوص پاسداران کشور که عهده دار تحقق بخشی از مولفه های  امنیت هستند، متکی است. 

دکتر منصور یکی از مولفه های امنیت را  مولفه امنیت زیستی و امنیت غذایی دانست و  گفت:  برای اینکه این نوع از امنیت هم محقق شود و ما برخوردار از آن شویم، به فرموده مقام معظم رهبری بر واژه "ایران قوی" تاکید داشته باشیم و برای قوی بودن ایران عزیز و نظام مقدس جمهوری اسلامی، حتماً باید منابعی را که امنیت غذایی را رقم می‌زنند، حفظ کنیم. اگر ما درخت می‌کاریم یا پوشش گیاهی را حفظ می‌کنیم در واقع در کنار منابع دیگر از این منابع  محافظت می‌کنیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه در مواردی که  توجه به توصیه پایدار در حفظ متابع طبیعی نداشته‌ایم، در معرض آسیب قرار گرفتیم، ادامه داد: معمولاً آسیب‌هایی که ما در سیلاب‌ها، ریزگرد‌ها، هجوم شن‌های روان، کاهش سفره‌های آب‌های زیرزمینی و خشک شدن بعضی از قنوات می‌بینیم، ناشی از عدم توجه به حفظ این منابع است.
وی تاکید کرد: مثلث پوشش گیاهی، آب و خاک هر سه بر یکدیگر تاثیر دارند و بی توجهی و عدم صیانت از هر کدام از این سه مورد بر دیگری تأثیر دارد و  مجموعاً باعث ایجاد مشکل برای امنیت زیستی و غذایی می‌شود که این امر  در نهایت باعث تضعیف اقتدار کشور می‌شود. بالعکس توجه و ترویج به سنت حسنه درختکاری باعث تقویت کشور، تحقق امنیت غذایی، تحقق امنیت زیستی و "ایران قوی"  می‌شود.
دکتر منصور با اشاره به این که مشاهده کردیم که در روز درختکاری رهبر معظم انقلاب اسلامی و بسیاری از مسئولین به این سنت حسنه پرداختند، اضافه کرد:  مسئله حفظ طبیعت ریشه در آموزه‌های دینی ما دارد. چه دین  بیش از اسلام به حفظ منابع طبیعی توصیه کرده است؟  بعضی‌ها می‌خواهند این مهم را خلاف واقعیت جلوه دهند و کسان دیگری را حافظ این منابع جلوه دهند.
رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور گفت: منابع ملی و اقتدار ملی‌مان به حفظ منابع طبیعی گره خورده است و ما باید در این راستا دست به دست یکدیگر دهیم. درختکاری توسط مقام معظم رهبری کار انقلابی دانسته شد که این گزاره  این حجت را بر تمامی فعالین این حوزه تمام جهت تلاش روز افزون در حفظ منابع طبیعی تمام می کند.

وی افزود: بسیج سازندگی همیشه در حفظ منابع طبیعی توانسته است که کمک کند و از مشکلات این حوزه گره بگشاید. این پویش را با همکاری سازمان بسیج سازندگی از سال گذشته آغاز کردیم  که و می بینیم که بسیج سازندگی یکی از وجوه بارز مردمی سازی منابع طبیعی و  استفاده از ظرفیتی  بسیج است.

دکتر منصور مطرح کرد: ما افتخار این را داریم که با همکاری بسیج سازندگی بسیاری از پروژه‌های مان را شکل می‌دهیم. امیدواریم که این همکاری تداوم داشته باشد و بتوانیم با کمک هم اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی را پیش ببریم.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس همین پویش ایران سرسبز  ایران قوی که ۷۰ دستگاه اجرایی در آن همکاری کردند و قرار شد که تا سال ۱۴۱۴، ۵۰۰ میلیون اصله نهال غرس و مراقبت شود. یکی از نهاد‌های مردمی که در این پویش شرکت دارد بسیج است.
سردار ملکشاهی رئیس دانشکده شهید مطهری سازمان بسیج مستضعفین ضمن حضور در این مراسم سنت درختکاری را سنتی حسنه نامید و گفت: ما به انجام این امر مهم نهال ها را می کاریم  تا برای نسل‌های بعد قابل استفاده باشند.

وی افزود: این کار خیر در دانشکده شهید  مطهری سازمان بسیج به قوت انجام شده و در ۲۰ هزار هکتار درخت مثمر کاشته شده است که عمده این درخت ها، درخت های پسته هستند.

رئیس دانشکده شهید مطهری سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: هم اکنون ۳۰ الی ۴۰ هزار نهال مثمر خزینه شده است. الحمدلله از رده‌های مختلف سپاه و شهرداری‌ها نهال هدیه شده و باز هم به افرادی  که قصد کاشت نهال را دارند نهال هدیه می‌دهیم.

سردار ملکشاهی تصریح کرد: مجموعه‌های دانشکده شهید مطهری سازمان بسیج مستضعفین قابلیت کشت ۲۵۰ هزار نهال را دارد. 
احسان فرهی مدیر منابع طبیعی سازمان بسیج سازندگی نیز مطرح کرد: یکی از کار‌های خوبی که سازمان بسیج سازندگی در تعامل با وزارت جهاد کشاورزی به خصوص سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور  انجام داده است، بحث پویش ملی ایران سرسبز ایران قوی است که از سال گذشته شروع شده و به امید خدا به صورت مستمر در سراسر کشور و کلیه استان‌ها ادامه خواهد داشت.

وی افزود: یکی از اقدامات مثبتی که در حوزه کاشت نهال‌های مثمر انجام شده که از اهداف اصلی این پویش است، رسیدگی به موضوع بیابان زدایی است.

فرهی مطرح کرد: در حال انجام هشتاد هزار هکتار بیابان زدایی در کشور هستیم که این امر را در حوزه های آبخیزداری انجام می دهیم.

مدیر منابع طبیعی سازمان بسیج سازندگی افزود: یکی از پروژه‌های مشترک دیگر سازمان بسیج سازندگی و سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور بحث حفاظت از جنگل‌های سه استان شمالی کشور است. این همکاری  در حوزه حفاظت از جنگل و جلوگیری از قاچاق چوب انجام می‌شود.

فرهی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ توانسته ایم که از ۲۷۲ مورد قاچاق چوب جلوگیری کنیم و به امید خدا در موضوعات اطفاء حریق و آتش سوزی در سطح کشور هم با همکاری سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور اقدامات مفیدی را انجام خواهیم داد.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.