قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد:

تصویب طرح شهدای جهادگر در مجلس نیازمند حمایت دولت است

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ذیل طرح بسیج سازندگی، می‌شود به تصویب قانون شهدای جهادگر اقدام کرد. منتها باید بار مالی آن تأمین شود؛ یعنی دولت باید همراه باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی، به نقل از گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، بیش از یک سال از آغاز بررسی طرح «تشکیل سازمان بسیج سازندگی» در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی می‌گذرد.

طرحی که به دنبال تعریف ساز و کارهای واحد برای ساماندهی اردوهای جهادی و جلب حمایت‌های قانونی دیگر دستگاه‌های اجرایی از این اردوها و فعالیت‌هاست. با توجه به طولانی شدن فرایند بررسی این طرح، اخیراً جمعی از مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت سوژه‌‌ای در سامانه «فارس من»، خواستار تعیین تکلیف سریع‌تر این طرح و به طور خاص، تعیین تکلیف بخشی از آن شده‌اند که جان‌باختگان اردوهای جهادی را «شهید» محسوب می‌کند.

این مخاطبان در درخواست ثبت شده ـ که تاکنون بیش از ۱۴ هزار و ۷۴۵ امضا داشته است ـ نوشته‌اند: «حدود یک سال است که این طرح در مجلس مطرح شده و حدود چهار ماه است که در کمیسیون امنیت ملی مسکوت مانده است. درخواست تسریع در برگزاری آخرین جلسه کمیسیون برای اضافه شدن تبصره شهدا را داریم تا هر چه سریع‌تر در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شود».

این در حالی است که از بدو تأسیس سازمان بسیج سازندگی در زیرمجموعه سازمان بسیج مستضعفین و فعالیت گروه‌های جهادی برای خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی از مناطق مختلف کشور، تاکنون ۴۷ نفر از فعالان این گروه‌ها در جریان خدمت‌رسانی به مناطق محروم و کمتر برخوردار، با حوادث گوناگون جان خود را از دست داده‌اند. پیش از این گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس در گزارشی به معرفی برخی از این شهدای جهادگر با عنوان «جهادگرانی که شهید شدند، اما شهید نیستند» پرداخته است.

هنوز قانونی برای شهدای جهادگر تصویب نشده است این موضوع را از سیدامیرحسین قاضی‌زاده رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران پیگیری کردیم. وی گفت: برای اینکه کسی را شهید اعلام کنیم، باید مطابق قانون این کار را انجام دهیم.در مواردی که قانون وجود ندارد، فعلاً کاری از ما برنمی‌آید. قاضی‌زاده بیان داشت: هنوز قانونی برای شهدای جهادگر تصویب نشده است و اکنون مشکلات عدیده‌ای از این دست داریم.

آن‌ها چون مسأله قانونی دارند به ما مراجعه می‌کنند. به طور مثال درباره شهدای سلامت این قانون ایجاد شد، ما هم مطابق آن قانون داریم عمل می‌کنیم. تصویب طرح شهدای جهادگر در مجلس، نیازمند حمایت دولت است وی افزود: قانون شدن این لایحه، بار مالی دارد. دولت باید لایحه را به مجلس ببرد و تبدیل به قانون کند. آن وقت می‌شود اعمال کرد. البته ذیل طرح بسیج سازندگی، می‌شود به تصویب قانون شهدای جهادگر اقدام کرد. منتها باید بار مالی آن تأمین شود؛ یعنی دولت باید همراه باشد. چرا که اگر دولت همراه نباشد و بار مالی تأمین نشود، شورای نگهبان آن را رد می‌کند.  در صورت تصویب دولت، جانباختگان در اردوهای جهادی شهید محسوب می‌شوند پیش از این نظر مهدی ایزدی، معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران را جویا شده بودیم.

وی با اشاره به اینکه آیین‌نامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید، یک بار در سال ۱۳۸۲ و یک بار هم در اردیبهشت سال ۱۳۹۶ توسط هیأت وزیران به تصویب رسیده است، ابراز داشت: اصل احراز شهادت و ایثارگری مربوط به جهاد و مقابله با دشمنان و اشرار و گروه‌های ضدانقلاب است و در زمینه شهید تلقی شدن سایر افرادی که در حوادث مختلف جان خود را از دست می‌دهند، احراز اولیه توسط یگان یا دستگاه مربوطه و برابر آیین‌‌نامه تعیین مصادیق شهید و در حکم شهید انجام و در مرحله دوم احراز شهادت بر عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است. بنابراین در واقع مرحله اول این مسؤولیت مربوط به سازمانی است که قرار است نیروی زیرمجموعه آن به عنوان شهید تلقی شوند

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.