شناسه خبر :۵۶۵

بیابانی شدن ایران به دلیل سوءمدیریت در منابع آب

یک کارشناس کشاورزی با بیان این که کشور ما به دلیل سوءمدیریت در حال تبدیل شدن به بیابان مطلق است، گفت: در کشور بحران آب نداریم بلکه مشکل مدیریت منابع آب وجود دارد.
نسخه مناسب چاپ

مظاهری شنبه شب در نشست کشاورزی، شاهراه اقتصاد مقاومتی با بیان این که در سال های گذشته، فاجعه در بخش کشاورزی کشور رخ داده است، افزود: ایران که زمانی صادرکننده محصولات کشاورزی بود، امروز به واردکننده تبدیل شده است.
این کارشناس کشاورزی اضافه کرد: از زمانی که نفت در ایران کشف شد، وضعیت اقتصادی رو به قهقرا گذاشت و جامعه دچار مصرفزدگی شد.
وی ادامه داد: تقسیم زمین های کشاورزی پس از اصلاحات ارضی در دهه ۱۳۴۰ خورشیدی باعث شد که زمین های کوچک کشاورزی برای روستاییان صرفه اقتصادی نداشته و آنها به تدریج به شهرها مهاجرت کنند.
مظاهری با بیان این که منابع آب و خاک کشور دچار آسیب شده است، ادامه داد: اصلاح این منابع به صدها سال زمان نیاز دارد.
این استاد دانشگاه با تاکید بر این که در کشور بحران آب نداریم بلکه مشکل مدیریت منابع آب وجود دارد، گفت: کشاورزی ما سنتی و قدیمی است.
این کارشناس کشاورزی یادآور شد: زمانی که بحث مدرن سازی کشاورزی مطرح می شود، توسعه محصولات تراریخته و دستکاری شده ژنتیک مورد توجه قرار می گیرد که مشکلات ساز خواهد شد.
مظاهری با بیان این که ما در بخش آموزش کشاورزی دچار ضعف و مشکل هستیم، افزود: کشور ما به دلیل سوءمدیریت در حال تبدیل شدن به بیابان مطلق است.
وی ادامه داد: در صورتی که وضعیت منابع آبی و کشاورزی دچار معضل شود، در دهه های آینده با بحران غذایی و امنیتی مواجه خواهیم شد.
این کارشناس کشاورزی اضافه کرد: بسیاری از گونه های دامی ما در دنیا شناخته شده، نیستند، این در حالی است که گاهی مسئولان به سراغ وارد کردن دامهای اروپایی می روند که با شرایط طبیعی ایران، سازگاری ندارند.
امسال ۱۰ گروه اصلی و پنج گروه فرعی در مساحتی بیش از ۱۳ هزار متر مربع شامل ۱۰۰ ماهنامه، ۵۴ هفته‌نامه، ۳۰ دوهفته ‌نامه،۲۰ دوماهنامه، ۵۲ فصلنامه، بیش از ۱۱۵ رسانه برخط (خبرگزاری و پایگاه خبری)، ۷۰ رسانه غیرسراسری (محلی، منظقه‌ای و استانی) و بیش از ۶۰ روزنامه و موسسه مطبوعاتی در بیست وسومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها حضور دارند.
همچنین بیش از ۸۰ رسانه در گروه سیاسی و اقتصادی، ۸۰ رسانه فرهنگی و هنری، بیش از ۸۰ غرفه در گروه تخصصی، ۳۰ غرفه در گروه خانواده و ۲۰ غرفه در گروه دین و اندیشه در این رویداد بزرگ رسانه ای حضور دارند.
امسال همچنین علاوه بر ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها و برخی خانه‌های مطبوعات استانی، بیش از ۵۵ رسانه استانی، منطقه‌ای و محلی با مساحتی حدود یکهزار متر مربع در نمایشگاه حضور یافته اند.
در نمایشگاه امسال علاوه بر حضور مهمانان داخلی و اصحاب رسانه کشور، روزنامه نگارانی از چهار قاره جهان به نمایشگاه مطبوعات می آیند.
همچنین همزمان با برگزاری نمایشگاه مطبوعات، ۲۰ سخنرانی در بخش بین الملل به همت اداره کل رسانه های خارجی وزارت ارشاد همراه با سخنرانی ها و کارگاه های آموزشی با حضور میهمانان و روسای مقیم دفاتر رسانه های خارجی از ۱۳ کشور جهان در بخش بین الملل نمایشگاه برگزار خواهد شد.
تمامی امور اجرایی بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از پیش ثبت نام تا جانمایی غرفه ها و رسانه ها بصورت الکترونیکی و غیر حضوری انجام شده است.
بیست وسومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها تا ۱۲ آبان ماه همه روزه از ساعت ۹:۳۰ تا ۲۰:۳۰ در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) میزبان بازدید کنندگان است.

منبع: ایرنا

    دیدگاه ها

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    تازه ها