سردار زهرایی عنوان کرد؛

قانونمند سازی تعامل استانداران با سازمان بسیج سازندگی

رئیس سازمان بسیج سازندگی: دولت کنونی کمال همکاری را با این سازمان داشته است، اما حتما باید مجلس اصلاحیه مورد نظر ما را مبنی بر مکلف کردن استانداران به حمایت از سازمان، مدنظر قرار دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی، سردار محمد زهرایی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما؛ درباره نحوه تعامل استانداران با سازمان بسیج سازندگی افزود: این سازمان طبق قانون دستگاهی اجرایی است که در سال ۸۶ قانون آن در مجلس به تصویب رسید.
وی گفت: از نگاه دولت دستگاه اجرایی هستیم، اما در قانون گفته شده است که دستگاه‌های اجرایی مجازند و می‌توانند با سازمان بسیج سازندگی همکاری کنند و این عبارت، کار را سلیقه‌ای کرده است به این ترتیب که در یک دولت همکاری می‌شود و در یک دولت همکاری نمی‌شود؛ یک استاندار همراهی می‌کند و یک استاندار همکاری نمی‌کند.

سردار زهرایی گفت: به همین علت ما اصلاحیه قانون بسیج سازندگی را با دو هدف تقدیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی کردیم که دو بار هم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رای آورد و قرار است در صحن علنی مجلس مطرح شود.
وی افزود: در این اصلاحیه، حمایت همه جانبه از گروه‌های جهادی را خواستار شده ایم به این ترتیب که برای گروه‌های جهادی، ایثارگری و بیمه خدمات درمانی لحاظ شود و اگر جان خود را از دست دادند، شهید خدمت محسوب شوند.
رئیس سازمان بسیج سازندگی گفت: درخواست دیگر ما در این اصلاحیه این است که دستگاه‌های اجرایی برای انجام طرح‌های محرومیت زدایی مکلف شوند که درصدی از منابع را اختصاص دهند چرا که ما کامل در اینگونه طرح‌ها نگاه غیرانتفاعی داریم و مشارکت خیران را هم می‌آوریم و اگر قرار باشد، مسئولان اجرایی در توجه به سازمان بسیج سازندگی نگاه سلیقه‌ای داشته باشند مسائل به خوبی مدیریت نمی‌شود.
وی افزود: هم اکنون طرح ۵ ساله آبرسانی شرب و کشاورزی و مسکن محرومان را در ۱۰ هزار روستا برنامه ریزی کرده ایم که باید همه اجزای دولت همکاری کنند و این دولت تا این لحظه کمال همکاری را با بسیج سازندگی داشته است.
سردار زهرایی در پاسخ به سوالی درباره نحوه تعامل نمایندگان، ولی فقیه و ائمه جمعه هم گفت: قرارگاهی را در استان‌ها به عنوان قرارگاه پشتیبانی نهضت خدمات مومنانه داریم که نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها به عنوان پدر معنوی در رای این قرارگاه هستند و ما از موقعیت و جایگاه آن‌ها بهره می‌بریم.
رئیس سازمان بسیج سازندگی گفت: همان طور که استانداران به عنوان رئیس کارگروه بسیج سازندگی، اختیاراتی قانونی دارند تا از طرح‌های محرومیت زدایی و اقدامات گروه‌های جهادی حمایت کنند، نمایندگان، ولی فقیه و ائمه جمعه در ترویج این گفتمان نقش قابل توجهی دارند.
سردار زهرایی افزود: این تعامل و همکاری وجود دارد و البته همه جا نمی‌توانیم بگوییم مطلوب است، اما رضایت بخش و رو به جلو است.
وی در پاسخ به سوالی درباره نحوه شناسایی نخبگان بسیجی و حمایت از آن‌ها در سازمان بسیج سازندگی گفت: مقام معظم رهبری فرموده اند به جای واژه اتاق فکر از هیئت‌های اندیشه ورزی استفاده شود یعنی بر اساس مبانی انقلاب اسلامی، کار اندیشه ورزی انجام شود.
رئیس سازمان بسیج سازندگی افزود: قطعا ما در گروه‌های جهادی از قشر جوان استفاه می‌کنیم که این عزیزان ضمن پویایی و مطالبه گری، به روز هم هستند و تخصص دارند چرا که گروه‌های جهادی از اقشار تخصصی مختلف هستند.

وی افزود: در اوایل شیوع بیماری کرونا همین جوانان عضو گروه‌های جهادی در بحث دستگاه یو وی و ضدعفونی و دیگر اقدامات علمی فعالیت‌های خوبی داشتند و مثلا در تولید ماسک با وجود اینکه هیچ تجربه‌ای نداشتند، اما ورود کردند و کار تخصصی انجام شد.
سردار زهرایی گفت: مثلا گروه‌های جهادی اصناف با موافقت دولت در کنترل چند محصول و کالا از مبدا تا مقصد با همکاری بسیج اصناف همکاری دارند که به نوعی به کمک مردم و اتحادیه‌ها آمده اند و ما همین سبک فعالیت را در بسیج مهندسان کشاورزی هم داریم.
وی گفت: متخصصان را در میان خود داریم و حتما باید برای آن‌ها برنامه داشته باشیم و یکی از برنامه‌های اصلی گروه‌های تخصصی بسیج سازندگی، توانمندسازی است یعنی مهارت‌های تکمیلی دادن و توانمند کردن نخبه هاست.
رئیس سازمان بسیج سازندگی گفت: در محلات اسلامی از ایده‌های همین نخبگان استفاده و چندین محله اسلامی در کشور ایجاد شده است که به مدلی در بسیج برای محلات و حاشیه شهر تبدیل می‌شود.
وی گفت: ما هم اکنون هزار محله حاشیه شهر و آسیب پذیر داریم و اکنون مدل رفتاری بسیج که برخاسته از متن مردم است باید تبلور پیدا کند تا با بهره گیری از ایده‌های نخبگان بتوانیم هم مهارت آموزی و هم توانمندسازی‌های صورت گرفته در بدنه اجرایی را تکمیل کنیم.
سردار زهرایی گفت: در بسیج مهندسان عمران از طراح، محاسب و ناظر تا مجری متخصصان ساختمان را داریم که به ما کمک می‌کنند و اگر این‌ها نباشند اصلا نمی‌شود در ساختار بسیج با چند نفر کار را انجام داد.

 

Video file

 

Video file

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.