صندوق قرض الحسنه توسعه محلی شهرستان اهر؛

آموزش و اشتغالزایی هدف اصلی صندوق قرض الحسنه

صندوق قرض الحسنه توسعه محلی در سال 98 تشکیل شده است که یکی از اهداف اصلی صندوق پرداخت وام هایی برای اشتغال جوانان و وام های معیشتی برای افراد کم برخوردار است. یکی از اعضای صندوق با استفاده از وام های پرداختشده توانسته است یک کارگاه ساده خیاطی را ایجاد کند به طوری که در حال حاضر ۸ نفر در این کارگاه خیاطی مشغول به کار هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی، هرگاه سـخن از کارآفرینی و ایجاد اشـتغالزایی سـبب می شـود عموما ذهن همه ما به سوی سرمایه زیاد و پس اندازهای میلیاردی می رود. در این بین در شهرستان اهر با وجود اینکه متاسفانه حدود ۳۰درصد از جمعیت این شهرستان در مناطق حاشیه ای و محروم و کم برخوردار زندگـی می کننـد امـا جوانـان ایـن شهرسـتان بـا ایجـاد صندوقـی به نام توسعه محلی توانسته اند موجب ایجاد اشتغال و کارآفرینی شوند.

حیدر شاهی یکی از جوانان اهر است که با دغدغه ایجاد اشتغالزایی در این شهرسـتان توانسـته صندوق توسـعه محلی را تأسـیس نماید. برای پیگیری موضوع با او صحبت کردیم که نکات قابل توجهی را در خصوص فعالیتشان در این صندوق قرض الحسنه گفت.

وی در ابتـدا گفـت: صنـدوق قرض الحسـنه توسـعه محلـی در سـال 98 تشـکیل شـده اسـت کـه یکـی از اهـداف اصلـی صنـدوق پرداخـت وامهایـی بـرای اشـتغال جوانـان و وام هـای معیشـتی بـرای افـراد کـم برخـوردار اسـت. یکـی از اعضـای صنـدوق بـا اسـتفاده از وامهـای پرداختشـده توانسـته اسـت یـک کارگاه سـاده خیاطـی را ایجـاد کنـد بـه طـوری کـه در حـال حاضـر ۸ نفـر در ایـن کارگاه خیاطـی مشـغول بـه کار هستند.

به گفته شاهی، آنها در کنار وام های دادهشده توانستهاند کارگاه های آموزشـی خیاطـی بـا ارائـه مـدرک فنـی برگـزار کننـد کـه ایـن آموزش هـا توانسته است منشأ شغل های جدید در این منطقه شود. وی بیـان کـرد: تا کنـون 22 فقـره وام ۸۰۰ هـزار تومانـی با سـپردههای 20 هـزار تومـان مردمـی بـه اعضـا دادهایـم کـه اغلـب ایـن وامها بـرای خرید چرخ خیاطی به کار گرفته شده است.

مسئول این صندوق قرض الحسنه ادامه داد: همچنین در روستای مـا بـا پرداخـت وام توانسـته ایم کارگاه قالیبافـی ایجاد کنیـم به طوری کـه امـکان توسـعه ایـن کارگاه هـا نیـز بـا کمک خیریـن و علاقه مندان به صنعـت قالیبافـی وجـود دارد. تـا جایـی کـه هـر کارگاه امـکان اشـتغال 20 نفر را در خود دارد اما مسـئله اصلی کمبود نقدینگی اسـت که باید خیرین و مسئولان محلی به وسط بیایند و دست مسئولان صندوق را بگیرنـد تـا بتوانیـم بـه اهدافـی کـه از پیـش برایش برنامهریـزی کردیم برسیم.

وی در ادامـه افـزود: بسـیاری از وام هـای مـا بـه صورت کمک معیشـتی به مردم محل پرداخت می شـود که اغلب آنها به شـکل های مختلف ماننـد اجاره بهـای مسـکن، جهیزیـه و درمـان در طـول ایـن دو سـال بـه مـردم اعطـا شـده اسـت. از آنجـا کـه وضعیـت معیشـتی مردم بسـیار ضعیـف اسـت مـا توانسـتیم بـا سـپردههای مردمـی و کمـک خیریـن بسـته هایی را در قالـب لوازم التحریـر و کیـف و کفـش بـه مـدارس ایـن روستا اهدا کنیم.

شـاهی اضافـه کـرد: در کنـار پرداخـت وام هـا در صنـدوق توسـعه بـه کارهـای فرهنگـی نیـز پرداختیـم بـه طـور مثـال جوانـان و نوجوانـان روسـتا را تشـویق به سـپردهگذاری در صندوق کرده ایم و از این طریق ارتباط خود را با جوانان و نوجوانان بیشتر کردیم به طوری که ا کنون توانسـته ایم گروه هـای سـرودی را ایجـاد کنیـم کـه جوانـان ایـن روسـتا اوقـات فراغـت خـود را بـه بطالـت نگذراننـد و همچنیـن بـا برگـزاری جشن ها و مراسم ها در مناسبت های گونا گون سعی کردیم جوانان را با مفاهیم انقالبی و اسالمی بیشتر آشنا کنیم.

وی خاطرنشـان کـرد: فعالیـت فرهنگـی از اولویـت مسـئولان ایـن صندوق است به طوری که قصد داریم با کمک همین جوانان کارهای مثمرثمـری را در قالـب فعالیت هـای فرهنگـی برای مـردم محله انجام دهیم که یکی از این اقدامات، تشکیل کتابخانه برای روستا است.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.