فرهی عنوان کرد؛

ترویج سنت قرض الحسنه یکی از راهکارهای نجات اقتصاد کشور است

فرهی اظهار داشت: همراهی و تعامل بیشتر بانک های عامل با صندوق های قرض الحسنه در راستای اشتغال و ارتقای سطح اقتصادی مردم ضروری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی کشور، مدیر طرح صندوق‌های قرض الحسنه سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: ایجاد اشتغال با هدف تحقق جهش تولید و کمک به بهبود معیشت مردم از اهداف مهم طرح اعتلای صندوق های قرض الحسنه است.
وی افزود: از سال 1397 سازمان بسیج سازندگی کشور با هدف ایجاد اشتغال و توانمند سازی مناطق محروم و حذف بروکراسی بانک ها  با حضور تسهیل گران در مناطق کم برخوردار اقدام به راه اندازی صندوق‌های قرض الحسنه کرده است.
احسان فرهی اظهار داشت: هدف از تشکیل صندوق‌های قرض‌الحسنه ایجاد اشتغال روستایی در قالب ایجاد تشکل های مردمی و تعاونی‌ها ی تولیدی است و قرار نیست این صندوق‌ها به بانک یا موسسه مالی تبدیل شوند.
وی بیان کرد: در این راستا 1200 نفر تسهیل گر جهت راه‌اندازی صندوق‌ها و کمک به افراد عضو صندوق ها آموزش دیده‌اند. تمامی این تسهیلگران در 8 دوره آموزشی به صورت پودمانی شرکت کرده و گواهی پایان دوره دریافت کرده اند. 
فرهی اظهار داشت: همراهی و تعامل بیشتر بانک های عامل با صندوق های قرض الحسنه در راستای اشتغال و ارتقای سطح اقتصادی مردم ضروری است.
دکتر فرهی با بیان اینکه تسهیلات صندوق‌ها به میزان آورده اعضا پرداخت می‌شود گفت: در بعضی از نقاط حق عضویت ماهیانه اعضا ۱۰۰ هزار تومان و در مناطقی محروم با ظرفیت اقتصادی کمتر۲۰ هزار تومان است. در حال حاضر ۲۴ هزار صندوق قر‌ض‌الحسنه مردمی در روستا‌ها و محلات کم برخوردار شهری تشکیل شده که با کمترین بروکراسی اداری تسهیلات قرض‌الحسنه به اهالی صندوق پرداخت می‌شود؛ تسهیل گران آموزش دیده به عضویابی و ترغیب مردم برای حضور آن‌ها اقدام می‌کند و کلیه فرآیند راه اندازی صندوق، ایجاد اشتغال، حسابداری، طرح های توجیهی و کار گروهی را به مردم آموزش خواهند داد. 
مدیر طرح صندوق های قرض الحسنه تصریح کرد: صندوق‌های قرض الحسنه می‌توانند در تقویت پیوند اجتماعی، امید آفرینی و گره گشایی از مشکلات هموطنان نقش بسزایی ایفا کنند، اما اشتغالزایی هدف اصلی است. 110 هزار فرصت شغلی و 15 هزار شغل پایدار  یکی از برکات این طرح بوده و 620 تشکل مردمی و  تعاونی در ذیل صندوق ها مجوز گرفته و رتبه بندی فعالیت دریافت کرده اند اعضای صندوق ها از یک روستا و معمولا به صورت خانوادگی و فامیلی هستند و در این صندوق ها بدون نامه کسر از حقوق و مراحل اداری تسهیلات قرض الحسنه خرد با ضمانت داخلی اعضای گروه پرداخت می شود.
فرهی این را هم اضافه کرد: که سامانه ای به نام یارا وجود دارد که کل فرایندهای مالی و پرداخت اقساط صندوق ها و گردش مالی  صندوق های قرض الحسنه در آن ثبت می شود.
وی اشاره کرد: یکی از اقدامات مثبت این طرح جذب منابع خیرین در راستای ایجاد اشتغال است که در مجموع حدود 30 میلیارد تومان منابع جذب شده است.  به امید خدا سال 1400 تمرکز صندوق های قرض الحسنه بر روی پایدارسازی مشاغل ایجاد شده و کیفی سازی صندوق های تشکیل  شده است. 
فرهی گفت: در برخی از صندوق ها ماهیانه 3 تا 4 فقره تسهیلات قرض الحسنه به اعضاء پرداخت می شود و تفاوت صندوق های قرض الحسنه روستایی با صندوق های خانگی در این است که در صندوق های خانگی که اعضای بین خودشان قرعه کشی می کردند و پول تقسیم می شد، اما این پول صرف اشتغال نمی شد در حالی که در صندوق های قرض الحسنه روستایی، بسیج سازندگی با حضور افراد تسهیل گر آنها را به سمت اشتغال خرد روستایی هدایت می کنند و تسهیلات صندوق صرف اشتغال و یا تثبیت اشتغال می شود.
دکتر فرهی در پاسخ به این سوال که آیا این صندوق ها به سرنوشت موسسات مالی غیر مجاز دچار نمی شوند، گفت: منابع مالی صندوق ها به صورت گردشی در دست مردم است و درواقع پول رسوب نخواهد کرد و مدیریت منابع مالی به صورت مردمی باقی خواهد ماند و منجر به تشکیل بانک یا موسسه مالی نخواهد شد. 
وی با تاکید بر لزوم تبدیل شدن صندوق‌های قرض الحسنه به تعاونی‌های قدرتمند با توان اجرایی گفت: حمایت از صندوق‌ها و تعاونی‌های مردمی برای اخذ پروژه‌های اقتصاد مقاومتی، کشاورزی، منابع طبیعی و بیابان زدایی  یکی از برنامه‌های ویژه بسیج سازندگی کشور است. صندوق‌های قرض‌الحسنه مردمی در قالب تعاونی های منابع طبیعی از محل تبصره بند ب  ماده ۲۹ از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مجوز و رتبه دریافت می‌کنند و در حوزه اشتغالزایی در منابع طبیعی مانند بذرپاشی، نهال‌کاری و حفاظت از جنگل فعالیت می کنند. 
فرهی افزود: سازمان بسیج پیوند بین بخش خصوصی و ظرفیت مردم را به وسیله تسهیلگران و گروه‌های جهادی و صندوق های قرض‌الحسنه انجام می‌دهد و معتقدیم که تولید کشور با ظرفیت مردمی رونق پیدا می‌کند و با برجام و واردات نمی‌توانیم اقتصاد کشور را نجات دهیم.

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.