گروه جهادی امام رضا(ع) دنبال می‌کند؛

خدمت به محرومان در «جمعه‌‌های جهادی» با محوریت مساجد

گروه جهادی امام رضا(ع) شهرستان بشرویه استان خراسان جنوبی از جمله ‌گروه‌های فعال در منطقه است که در قالب طرح «جمعه‌های جهادی» برای ارائه خدمات به محرومان و نیازمندان اقدام می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی، به نقل از ایکنا گروه‌‌های جهادی یکی از پایه‌های خدمت‌رسانی به نقاط محروم کشور و نیازمندان و مستضعفان هستند و بدون داشتن هیچ‌ چشم‌داشتی به عرصه خدمت‌رسانی و رفع محرومیت پرداخته و خدمات شایانی را به نیازمندان ارائه کرده‌اند. با شیوع بیماری کرونا در کشور، فعالیت اغلب این گروه‌ها به سمت خدمات بهداشتی و کمک به کادر درمان بیمارستان‌های مختلف درگیر با بیماران کرونایی معطوف شده است. بسیاری از این گروه‌ها علی‌رغم پیگیری خدمات جهادی گذشته خود، طبق فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی، قدم در عرصه کمک مؤمنانه و مواسات نهاده و طی نزدیک به یک سال گذشته خدمات فراوانی را به محرومان و خانواده‌های بیماران کرونایی ارائه کرده‌اند.

گروه جهادی امام رضا(ع) شهرستان بشرویه خراسان جنوبی یکی از این گروه‌های جهادی است که با محوریت مسجدالرضا(ع) این شهرستان مشغول خدمت‌رسانی به نیازمندان و مستضعفان است. خدمات فراوان این گروه باعث شد تا در اولین سال تأسیس خود به عنوان گروه جهادی برگزیده استان معرفی شود. جذب نیروهای متخصص در زمینه‌های عمرانی و فنی باعث شده است تا بسیاری از نیازمندان منطقه برای برطرف کردن مشکلات خود به این گروه مراجعه کنند.

مهدی دومیری، مدیر گروه جهادی امام رضا(ع) خراسان جنوبی، در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با چگونگی شکل‌گیری این گروه جهادی و فعالیت‌های مختلف آن اظهار کرد: گروه جهادی امام رضا(ع) در سال ۱۳۹۸ تأسیس شد. این گروه جهادی مسجدمحور بوده و زیرنظر مسجدالرضا(ع) شهرستان بشرویه فعالیت می‌کند. از آنجا که در اسلام فعالیت‌های مختلف حول محور مسجد شکل گرفته است و مقام معظم رهبری نیز همواره بر این موضوع تأکید داشته‌اند، مقرر شد که فعالیت گروه جهادی ما با محوریت مسجد بنا نهاده شود.

وی با بیان اینکه محوریت مساجد برای فعالیت‌های مختلف فواید زیادی دارد، تصریح کرد: یکی از فواید این است که اهالی مسجد که بیش از ۹۵ درصد ایشان از جوانان و نوجوانان هستند با دیگر فعالیت‌هایی که با محوریت مسجد انجام می‌شوند، همراه شده و پیوند آن‌ها با مسجد عمیق‌تر می‌شود. همچنین، افرادی که جذب گروه‌های جهادی می‌شوند، به این واسطه جذب مسجد نیز خواهند شد و در واقع گروه‌های جهادی در حکم بازوی جذب نیرو برای مساجد عمل می‌کنند.

 

گروه‌های جهادی مسجدمحور

دومیری افزود: یکی از فواید دیگر این مسئله نیز این است که محرومان و نیازمندان به خوبی درک می‌کنند که فرزندان مسجدی و اهل نماز و قرآن برای خدمت به آن‌ها آستین بالا زده‌اند. به عبارت دیگر، مسجدمحور شدن گروه‌های جهادی خطر انحرافات فکری اعضای این گروه‌ها را نیز مرتفع می‌کند.

مدیر گروه جهادی امام رضا(ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه این گروه جهادی در اولین سال تأسیس خود به عنوان گروه برگزیده استان معرفی و تجلیل شد، گفت: گروه جهادی ما با جذب نیروهای متخصص در عرصه‌های مختلف از جمله فنی و عمرانی به خدمت‌رسانی در حوزه‌های بنایی، لوله‌کشی آب، گازکشی، برق‌کشی، سفیدکاری، کاشی‌کاری، جوش‌کاری، پنبه‌چینی، نجاری، نقاشی ساختمان، تعمیرات لوازم خانگی، رسیدگی به امور سالخوردگان و ... اقدام می‌کند.

ارسال نشود//////خدمت‌رسانی گروه جهادی امام رضا(ع) در «جمعه‌‌های جهادی» / مسئولان با حضور در گروه‌های جهادی درد مردم را حس کنند

وی با ذکر اینکه گروه جهادی امام رضا(ع) به صورت قرارگاهی عمل کرده و در دل خود گروه‌های جهادی فعالی همچون گروه جهادی یاسین و شهید بهنام را نیز جای داده است، اظهار کرد: تعداد اعضای ما در عرصه‌ها و اعزام‌های مختلف، متفاوت است که در برخی از اعزام‌ها بالغ بر ۸۰ نفر پای کار آمده‌اند. به طور کلی اعضای این گروه به صورت تقریبی و میانگین نزدیک به صد نفر هستند که در به صورت تناوبی در اردوهای جهادی شرکت می‌کنند. با توجه به شیوع بیماری کرونا، طی هشت ماه گذشته نزدیک به ۱۵۰ اعزام به مناطق محروم داشته‌ایم و با توجه به برنامه‌ریزی، به صورت میانگین هر هفته حدود پنج اعزام انجام می‌دهیم که این حجم از فعالیت تقریباً در کشور بی‌سابقه است. گروه جهادی ما در امور خیریه نیز سهیم بوده و وسایلی از قبیل یخچال، بخاری، ماشین لباسشویی، سینک ظرفشویی، کابینت، میز تلویزیون و ... را به نیازمندان اهدا کرده است.

مدیر گروه جهادی امام رضا(ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی در میان نیازمندان یکی از فعالیت‌های مهم گروه جهادی ما در ایام شیوع کروناست، گفت: احداث حمام، سرویس‌های بهداشتی، انشعاب آب، گاز، برق، ساخت آشپزخانه، کاهگل سقف‌خانه‌ها، کمک در برداشت محصول پنبه، تعمیرات وسایل خانگی، لوله‌کشی آب، گاز، برق‌، درخت‌کاری گسترده و ... بخشی از اقدامات گروه پیش از شیوع کرونا بود.

وی با اشاره به اینکه پس از شیوع بیماری کرونا نیز در امر ضدعفونی فضاهای عمومی همچون امامزاده‌ها، خیابان‌ها و مراکز عمومی مشارکت فعالی داشتیم، تصریح کرد: با ادامه روند شیوع کرونا از یک سو و وضعیت بد مردم نیازمند از جهتی دیگر و نیز سرد شدن هوا بر آن شدیم تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فعالیت خود در زمینه خدمت‌رسانی به مستضعفان را با تعداد نیروهای کمتر ادامه دهیم و کار خدمت‌رسانی را متوقف نکنیم. کرونا به اندازه کافی داغ بر دل مردم نهاده و سزاوار نیست که با توقف خدمت‌رسانی، داغی دیگر را بر دل مستمندان که صاحبان انقلاب اسلامی هستند، نهیم. در پی رایزنی‌ با اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بشرویه، توانستیم با کمک مسئولان این اداره، به احداث حمام‌های عمومی برای نیازمندان اقدام کنیم که به توفیق الهی این برنامه نیز به خوبی پیگیری و انجام شده است.

خدمت در قالب جمعه‌های جهادی

دومیری با بیان اینکه گروه جهادی امام رضا(ع) به دنبال گسترش فعالیت‌ها و جذب نیروی بیشتر به نفع مستضعفان است، گفت: گروه جهادی ما با رویکرد هفتگی و شعار «جمعه‌های جهادی»، فعالیت خود را آغاز کرد و طی هر هفته نیز به برگزاری اردو اقدام می‌کند. این برنامه باعث شده است تا اعضای گروه خیلی از اعضای خانواده خود دور نباشند و شغل یا تحصیلشان در معرض خطر قرار نگیرد و اعضای گروه با شوق و رغبت فراوانی مشغول به فعالیت شوند.

ارسال نشود//////خدمت‌رسانی گروه جهادی امام رضا(ع) در «جمعه‌‌های جهادی» / مسئولان با حضور در گروه‌های جهادی درد مردم را حس کنند

وی تصریح کرد: طی اجرای این برنامه، اولویت به شهر محل سکونت اعضا داده شده است که بتوانند ابتدا به رفع مشکلات شهر خود اقدام کنند و سپس، به نقاط دیگر منطقه و استان بپردازند. این موضوع سبب تشویق بیشتر اهالی برای فعالیت است. یکی از تأثیرات مهم گروه جهادی ما این است که بسیاری از مسئولان منطقه پای کار آمده و کمک‌رسانی به مردم محروم را رونق می‌بخشند. اینکه مسئولان از پشت میز جدا شده و جمعه‌ها در میان اعضای گروه و در منزل محرومان حضور داشته باشند، هم سطح امید جامعه را افزایش داده و هم باعث الگوسازی مثبت خواهد شد.

مدیر گروه جهادی امام رضا(ع) خراسان جنوبی بیان کرد: پیش از شیوع بیماری کرونا، تمامی اعضای گروه به ازای هر سه هفته فعالیت جهادی، همراه با همسر و فرزندانشان به مدت یک هفته به اردوی تفریحی دعوت می‌شدند تا بدین وسیله هم خستگی سه هفته کار پیاپی از جانشان زدوده شود و هم نیاز خانواده‌های ایشان به تفریح برآورده شود. در راستای تعمیق نگاه و دیدگاه اعضای گروه در مورد فعالیت‌های جهادی، طی هر هفته مبانی گروه و اهداف برگزاری اردوهای جهادی(طبق آیات و روایات) برای اعضا تبیین می‌شود که در صورت تنظیم، منبع خوبی برای گروه‌های جهادی مختلف خواهد بود.

عدم همکاری مسئولان

وی با اشاره به اینکه عدم همکاری برخی مسئولان، یکی از مهمترین موانع ما در انجام فعالیت‌های جهادی است، افزود: موضوع بودجه نیز از دیگر موانع فعالیت گروه‌های جهادی است. محرومان و مستضعفان پولی در بساط ندارند. گروه‌های جهادی نیز از نظر مالی به هیچ سازمان و نهادی وابسته نیستند. با دست خالی کار کردن برای کسانی که دست ایشان نیز خالی است، مشکل و غیرممکن است. این مشکل به صورت موقت با هزینه شخصی اعضا و نیز کمک‌های اندک مردمی مرتفع شده است، اما این خطر همواره وجود داشته و سایه تاریک آن به شدت بر دوش گروه سنگینی می‌کند و خدمت‌رسانی به محرومان را کند خواهد کرد.

مدیر گروه جهادی امام رضا(ع) خراسان جنوبی گفت: مانع دیگر کمبود ابزار کار است که به شدت در مضیقه هستیم. گروه جهادی ما حتی در تأمین ابزار ابتدایی خود نیز دچار مشکل است. بارها فهرست لوازم مورد نیاز خود را برای نهادهای مختلف ارسال کرده‌ایم، اما کوچکترین کمکی با ما نشده است. اگر ابزار گروه تکمیل باشد و بودجه کافی وجود داشته باشد، با سرعت بیشتر و نیز حیطه وسیع‌تری به خدمت‌رسانی به محرومان اقدام خواهیم کرد. مانع دیگری که بر سر راه فعالیت گروه‌های جهادی وجود دارد، عدم اختصاص حساب حقوقی برای گروه است. گروه جهادی ما برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی باید شماره کارت شخصی ارائه کند که علاوه بر اینکه این کار خلاف قانون است، مانع اعتماد لازم مردم برای کمک کردن نیز می‌شود.

ارسال نشود//////خدمت‌رسانی گروه جهادی امام رضا(ع) در «جمعه‌‌های جهادی» / مسئولان با حضور در گروه‌های جهادی درد مردم را حس کنند

وی با بیان اینکه پیش از آغاز هر فعالیت جهادی، ابتدا عرصه‌یابی دقیق از محل خدمت و چگونگی ارائه برنامه‌ها انجام می‌دهیم، تصریح کرد: در یکی از موارد، با خانه‌ای روبه‌رو شدیم که در گرمای تابستان کویر، نه برق، نه آب و نه گاز برای آشپزی داشتند. این خانواده برای خواب، یک روفرشی را در حیاط به روی خاک‌ پهن کرده و از آن استفاده می‌کردند. کودک ۹ ماهه این خانواده هر آن در معرض گزش حیواناتی چون عقرب و مار بود و در وضعیت کاملاً غیربهداشتی نگهداری می‌شد. به همت مسئولان به ویژه امام‌جمعه شهرستان توانستیم تا در کوتاه‌ترین زمان، مشکل این خانواده را برطرف کنیم.

رفع محرومیت؛ هدف گروه امام رضا(ع)

مدیر گروه جهادی امام رضا(ع) خراسان جنوبی بیان کرد: در مورد دیگر وارد خانه‌ای شدیم که گازکشی نشده و حمام و آشپزخانه نیز نداشت. به همت اعضای گروه، تمامی امکانات نام برده برای اعضای این خانواده تأمین شد. همچنین، به خانه‌ای وارد شدیم که فاقد آشپزخانه و لوله‌کشی آب بود و اعضای خانواده برای شست‌وشوی دست و صورت، ظروف، لباس و ... باید در سرمای طاقت‌فرسای کویر به حیاط می‌‌رفتند. اتاق‌های این خانه آجری بود و در آن بخاری وجود نداشت. پسر و دختر بزرگ خانواده ترک تحصیل کرده و پا به پای مادر کار می‌کردند. دختر کوچک خانواده از وقتی که کرونا آمده، نتوانسته به مدرسه برود و به دلیل نداشتن گوشی، در سال دوم ابتدایی ترک تحصیل کرده و دختر بزرگ خانواده که تازه نامزد کرده بود، نگران جهیزیه خود بود و حتی روزهای جمعه نیز برای امرار معاش به پنبه‌چینی می‌رفت. اعضای این خانواده بسیاری از شب‌ها با شکم گرسنه می‌خوابیدند. به توفیق الهی توانستیم تا بخشی از مشکلات این خانواده را مرتفع کنیم.

دومیری با اشاره به اینکه مهمترین فعالیت و هدف گروه جهادی امام رضا(ع)، محرومیت‌زدایی و نشاندن لبخند رضایت بر لبان بی‌رنگ و روح مستضعفان است، اظهار کرد: از مسئولان انتظار می‌رود تا گره‌های قانونی را از سر راه خدمتگزاری به محرومان برداشته و برای تأمین ابزار و مصالح مورد نیاز گروه‌های جهادی اقدام کنند. مسئولان می‌توانند هر از گاهی با اعضای گروه‌های جهادی همراه شده و از نزدیک و در قامت یک جهادگر با مردم ارتباط برقرار کنند.

وی در پایان ضمن تقاضا از مسئولان برای تأمین هزینه نیازهای اولیه گروه‌‌های جهادی، از خیران و نیکوکارانی که برای خدمت به مستضعفان علاقه‌مندند درخواست کرد که با کمک‌های خیرخواهانه خود، دست گروه‌های جهادی را بگیرند.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.