تبدیل بتن به پول با ابزار هنر؛

بانوی کُردستانی که روزی‌رسان سفره ی خانواده های آسیب‌دیده از اعتیاد شد

زنان کارآفرین در کشورهای رو به توسعه امید اول برای ارتقای بنیان اقتصادی خانواده‌ها و رشد و توسعه‌ کشور خود محسوب می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی، از کردستان مهوش رحیمی: زنان کارآفرین در کشورهای رو به توسعه امید اول برای ارتقای بنیان اقتصادی خانواده‌ها و رشد و توسعه‌ کشور خود محسوب می‌شوند.
موفقیت زنان کارآفرین نه ‌تنها سبب سودهای اقتصادی می‌شوند بلکه منافع اجتماعی و فرهنگی هم ایجاد می کنند چراکه زنان به دلایل متعدد از جمله بیکاری و کاهش دستمزدها و نارضایتی از شغل قبلی وارد عرصه کارآفرینی می‌شوند و به طور جدی کارآفرینی راهی برای برون‌رفت از بیکاری معمول است.
بسیاری از علاقمندان به کارآفرینی گمان می‌کنند که این مقوله موضوع عجیبی است و نیاز به ایده های کارآفرینی خارق‌العاده‌ و تخصص‌های خاص دارد که آن هم فقط با سرمایه میلیاردی محقق می‌شود در حالی که این چنین نیست و نمونه های بسیاری دیده می شود که چند ایده کارآفرینی با سرمایه های ناچیزی راه اندازی شده و پا گرفته اند.
اگرچه در روزگاری نه چندان دور کارآفرینی محدود به آقایان بود اما در چند دهه اخیر بانوان نیز به این حوزه وارد شده و موفقیت های چشم گیری کسب کرده اند. ناهید علیزاده بانوی کارآفرین کُردستانی است که با ابزار هنر بتن را به پول تبدیل می کند و توانسته است در این راه برای چندین سال متوالی جزء کارآفرین های برتر کشوری انتخاب شود.



وی متولد ۱۳۵۰ در شهرستان سنندج است که در خانواده‌ای از قشر متوسط جامعه دیده به جهان گشود، بیماری و مرگ نابهنگام پدر داغ سنگینی بود که ناهید در بحبه جوانی تجربه کرد و از آن پس نان‌آور خانواده شد، مجبور بود در کنار درس و تحصیل کار کند و سفالگری نقطه آغازی برای شروع فعالیت‌ش بود. با خاک رس و خاک چینی، سفالینه‌های رنگارنگی می‌ساخت بی‌انکه آموزشی دیده باشد بلکه کارش را با بهره‌گیری از فکر خلاقش پیش می‌برد.
تقریبا ۲۳ ساله بودم که زندگی مشترکش را آغاز کرد و کمتر از یک سال از زندگی مشترکشان نگذشته بود که وجود فرشته کوچکی را در خود احساس کرد، خدا زیباترین لطف خود را شامل حالش کرده بود و مادر شد، دختر زیبایشان که به دنیا آمد پنجره های خوشبختی بیش از هر زمانی به رویش باز شد، اما به ناگاه همسرش دچار اعتیاد می شود و ناهید زندگیش را ترک نمی کند بلکه سال و سال و سالها تلاش می کند تا اینکه بعد از ۲۰ سال همسرش اعتیاد را ترک و دوباره زندگیشان رنگ خوشبختی به خود می گیرد اما سرنوشت برای ناهید و تک فرزندش که به حق تنها امید زندگی‌اش بود به گونه دیگر رقم خورد همسرش ساز جدایی کوک کرد و بی‌توجه به سرنوشت او و دخترش از آنها جدا شد و سراغ زندگی‌ دیگری رفت.



این بانوی کارآفرین کُردستانی که کار سفالگری را زیرنظر «استاد سمنانی» آموخته، می‌گوید: در سال‌ ۸۷به‌عنوان کارآفرین برتر کشوری در همایش «زنان نان‌آور و نام‌آور» و در سال ۹۴به‌عنوان کارآفرین برتر استانی انتخاب شدم، سپس فعالیتم را در زمینه مصنوعات بتنی طرح چوب آغاز کردم و هم‌اکنون هم انجمنی در زمینه اشتغال و توانمندسازی زنان و دختران خانواده‌های آسیب‌دیده و نیازمند جامعه دارم که از ۷سال پیش به‌صورت رسمی ثبت شده است.


هیچ مسئولی حمایتم نکرد
می‌توانستم کارم را توسعه بدهم، اما توسعه کار نیاز به حمایت داشت حمایتی که از سوی هیچ یک از دستگاه‌های متولی حوزه صنایع دستی و غیره از من صورت نگرفت و تقریبا هیچ مسئولی از فعالیتی که تقریبا در غرب کشور نمونه ندارد کوچکترین حمایتی نکرد تا اینکه آوازه فعالیت‌هایمان به گوش مسئولین دبیرخانه شورای مبارزه با اعتیاد استان رسید و آقای کریمی نخستین حامیمان در این عرصه شد.
بعد از سال‌ها مکانی در اختیارمان قرار دادند تا بتوانیم با گستردگی بیشتری به کارهایمان ادامه دهیم و تعداد بیشتری از خانواده‌های آسیب دیده از اعتیاد را زیر بال و پرمان بگیریم.
برای رسمیت بخشیدن هرچه بیشتر به فعالیت‌هایم در حوزه حمایت از خانواده‌های آسیب دیده انجمنی در زمینه اشتغال و توانمندسازی زنان و دختران خانواده‌های آسیب‌دیده و نیازمند جامعه ثبت کردم.



امروز سال‌ها از فعالیت انجمن «نسیم مهربانی کردستان» می‌گذرد انجمنی که ۱۰۰ نفر عضو از جامعه زنان آسیب‌دیده اجتماعی دارد و عمده فعالیت‌های آن حول شناسایی افراد نیازمند و کم‌توان جامعه و کمک و یاری کردن به این افراد در قالب کارهای خیرخواهانه و نوع‌دوستانه می‌چرخد و به گفته همین عزیزان به حق نسیم مهربان بر زندگی پرتلاطم آنها شده است، به صورت کاملا رایگان کار را یادشان می‌دهم و بعد از اینکه آموزش لازم را فراگرفتند وارد چرخه فعالیت می‌شوند.
وی که کار تولیدی‌اش مصنوعات با نمای چوبی و از جنس بتن است، در این‌باره توضیح می‌دهد: «محصول ما به‌دلیل جنس و ماندگاری مقرون به صرفه است. هزینه تعمیر و نگهداری اند کی هم به سفارش‌دهنده تحمیل می‌کند. ساخت نرده‌هایی با نمای چوب در حاشیه پیاده‌روها، پارک‌ها، پارک‌های جنگلی و محوطه‌های بازی، گلدان‌های طبقاتی برای زیباسازی شهر، آب‌نماهای طبقاتی در میادین شهرها و باغ‌ها یا حیاط خانه‌ها، حتی ساخت پلکان و نمای چوب برای ساختمان‌ها به‌ویژه تالارها و رستوران‌ها، نمونه‌ای از کارهای ماست که اتفاقا در بیشتر استان‌های کشور وجود دارد و به‌عنوان نمونه در پارک‌های سنندج هم استفاده می‌شود. البته تا امروز بازار اقلیم کردستان برایمان گرم‌تر بوده است.»



وی که پیش از شیوع کرونا با گروهی از همکارانش در اقلیم کردستان عراق، چند طرح را اجرا کرده است، درآمد اقلیم را بهتر می‌داند. با وجود درآمد بهتر اما هم‌اکنون شیوع کرونا، فعالیت‌های برون‌مرزی ناهید و همکارانش را متوقف کرده است و او امیدوار است روزی برسد که در استان و کشور خودمان نتیجه زحماتش را ببیند. آلاچیق، نمای ساختمان، آب‌نما، کباب‌پز، نرده، باغچه، آبخوری مدارس و غیره از طرح‌های بزرگ و کوچکی است که امروز با دست بانوان و دختران خانواده‌های آسیب دیده از اعتیاد عضو انجمن نسیم مهربانی کردستان خلق و در فضاهای شهری سنندج نصب می‌شود، آثار خلاقانه این که نمونه‌های از آن را می‌توانید در پارک آی‌تی، آبشارهای عمارت وکیل و کوه آبیدر سنندج و پارک لاله در شهر دهگلان، کامیاران، نمای ساختمانی در شهرستان پاوه و غیره مشاهده کنید.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.