از همراهی مادر تا تسهیل‌گری بسیج سازندگی:

اشتغال و غیرت با جنس روشندلی

زیبایی‌های زندگی خیلی پیچیده و دور از دسترس نیست، در پیچ وخم‌های خیابان‌های شهر قاین در یکی از خانه‌های قدیمی شهر خانواده پنج نفره‌ای زندگی می‌کنند که همت بلند دختر روشندل ۲۰ ساله‌شان مسیر زندگی‌ آنان را تغییر داد.

یه گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی، جوانان بسیج سازندگی سفیران کار، تلاش، خدمت و مجاهدت در مناطق مختلف کشور هستند که این فواید گسترده اثبات می‌کند جریان عظیم بسیج سازندگی را باید حفظ و تقویت کرد.

در شرایطی که توجه به امر خودکفایی، اشتغال‌زایی و قطع وابستگی به خارج از اهمیت خاص برخوردار است، تحقق  عملی و رویش طرح‌های اقتصاد مقاومتی حتی در روستاهای دور افتاده و محروم هم مقوله‌ای است که بسیج با پتانسل تأثیرگذار خود در آن عرصه‌ها وارد شده و بستر اشتغالزایی و تولید را رقم زده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، سال ۹۵ را به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کردند که نشان دهنده اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی است. البته برای درک و لمس این مهم باید مردم، دستگاه‌ها و متولیان امور اشتغالزایی و اقتصادی همگی برای تحقق این مهم گام بردارند تا شاهد ثمره این طرح ارزشی با رویکرد استقلال و خودکفایی برسیم.

بسیج سازندگی؛ بازوی اشتغال روستایی

در سال‌های اخیر فعال‌سازی طرح‌های اقتصاد مقاومتی از راه واگذاری تسهیلات مرتبط در این خصوص توسط بسیج سازندگی نمود عینی، اجرایی و عملی به خود گرفته و حتی در روستاهای محروم و دور افتاده شهرستانی نیز به همت بسیج، شاهد فعال‌سازی این طرح‌ها هستیم.

بسیج سازندگی با تسهیل‌گری، بسترسازی و خدمات‌دهی نسبت به توانمندی‌های مردم اقدام می‌کند و بلندترین قدم‌ها را در مسیر افزایش جهش‌‌وار تولید برمی‌دارد.

اگر چه این طرح‌ها ممکن است کوچک به شمار آیند اما در سطح کلان آورده‌ای غیر قابل چشم‌پوشی را به ارمغان می‌آورند که از آن به‌عنوان پایه‌های اولیه تولید داخلی یاد می‌شود. بسیج سازندگی با تسهیل‌گری، بسترسازی و خدمات‌دهی نسبت به توانمندی‌های مردم اقدام می‌کند و بلندترین قدم‌ها را در مسیر افزایش جهش‌‌وار تولید در سطح کشور و در عرصه‌های گوناگون انجام می‌دهد.

روزهایی که خسته از مشکلات و روزگار به هم چیز و همه کس غر می‌زنیم، همین اطرافمان افرادی هستند که وقتی با آن‌ها صحبت می‌کنیم و از هدف‌هایی که برای زندگی دارند، می‌گویند انگار تلنگری به ما زده می‌شود یا شاید در موقعیت اصلی بهتر است بگویم یک نیشگون حسابی تا از خواب غفلت بیدار شویم.

زیبایی‌های زندگی خیلی پیچیده و دور از دسترس نیست. به جرأت می‌توان گفت برای همه انسان‌ها ممکن و در دسترس است، اما بعضی چشم دل می‌گشایند و کام خود را با درک این موهبت‌ها شیرین می‌کنند. در پیچ وخم‌های خیابان‌های شهر قاین  در یکی از خانه‌های قدیمی شهر خانواده پنج نفره‌ای زندگی می‌کنند که همت بلند دختر روشندل ۲۰ ساله‌شان مسیر زندگی‌ آنان را تغییر داد.

اشتغال با چشمان بسته

دانه دانه رج‌های بافتنی‌اش را با امید سر می‌اندازد و سربار جامعه نمی‌شود، با چشم دل کار می‌کند تا در مسیر اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی گام بردارد.

«مهسا مظفری» روشندل ۲۰ ساله قاینی است که  ثابت کرده معلولیت محدودیت نیست. او با وجود محدودیت‌های ظاهری توانسته به موفقیتی برسد که شاید آرزوی یک جوان عادی باشد و یا در بعضی موارد در رقابت با انسان عادی حتی پیروز شوند. دانه دانه رج‌های بافتنی‌اش را با امید سر می‌اندازد و سربار جامعه نمی‌شود. با چشم دل کار می‌کند تا کانون خانوادگی‌شان را گرم نگه دارد و در مسیر اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی گام برمی‌دارد.

به‌دلیل بیماری مادرزادی‌اش چشمانش از کودکی آب‌سیاه آورده و در سن ۱۰ سالگی مجبور به تخلیه یکی از چشمانش شدند و پس از مدتی بینایی چشم دیگرش را در دوران انجام هنر مورد علاقه‎اش از دست داد و دیگر نتوانست به مدرسه معمولی برود و از آن پس در مدرسه استثنایی خط بریل را آموخت.

علاقه زیاد مهسا به عروسک و علاقه مادرش به بافندگی، باعث شد او از روی علاقه و کنجکاوی در سن هفت سالگی با دو میل و قلاب شروع به بافندگی کند و پس از دوسال کاملاً کار بافندگی و عروسک‌بافی را یاد بگیرد که متاسفانه در همان سال‌ها بینایی چشم دیگر خود را از دست داد، اما این اتفاق پایان کار عروسک‌بافی مهسا نبود بلکه او پس از این اتفاق با جدیت هرچه تمام‌تر به عروسک‌بافی مشغول شد و عروسک های زیادی را با نوع چشم دل بافت.

بافتن زندگی با چشم دل

مادر هم در این مسیر دخترش را تنها نمی‌گذارد و وقتی علاقه دختر به کارش را با تمام وجود لمس می‌کند به او در انتخاب رنگ‌ها کمک می‌کند.

گرچه این بانوی ۲۰ ساله قاینی بینایی کاملش را از دست داده اما آن را محدودیتی برای خود ندانست و با استفاده از ذهنیتی که از رنگ‌ها و ساختار بافت عروسک در زمان بینایی خود پیدا کرده بود با لمس کردن عروسک شروع به کار می‌کند. مادر هم در این مسر دخترش را تنها نمی‌گذارد و وقتی علاقه دختر به کارش را با تمام وجود لمس می‌کند به او در انتخاب رنگ‌ها کمک می‌کند و مهسا هم با ذهنیتی که از عروسک‌های کارتونی تلویزیونی داشته بافت عروسک را ادامه می‌دهد.

حالا این بانوی روشندل ۲۰ ساله قاینی دانشجوی سال دوم در دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان قاین است و در رشته مهندسی کامپیوتر مشغول به تحصیل است. از محل بافت و فروش عروسک‌های بافتنی‌اش که آن‌ها را با چشم دل بافته، هزینه‌های دانشگاهش را پرداخت و حتی کمک خرج خانواده هم شده است.

این بانوی روشندل علاوه بر عروسک‌بافی توانایی کار کردن با گوشی موبایل و کامپیوتر را به راحتی دارد و می‌گوید: در فضای مجازی دوستان و همکلاسی‌های او امور درسی و تحصیلی خود را از او می‌پرسند و به آن‌ها کمک می‌کند.

وقتی انگشتانی می‌بیند و می‌بافد

هر چند با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند اما بیان می‌کند: مشکلات سر راه همه مردم قرار می‌گیرد ولی نمی‌شود از واقعیت فرار کرد و باید با شرایط موجود از حالت سکون و ایستایی خارج شد و قابلیتی که خداوند در وجود افرادی چون من گذاشته است استفاده کرد و به کار و تلاش اهمیت داد.

پس از مدتی دستگاه بافتنی تهیه کردم ولی اکنون دیگر نمی‌توان با دستگاه کار کرد چرا که قدیمی و فرسوده شده است

کار بافت با دست را سخت و زمان‌بر می‌داند و بیان می‌کند: پس از مدتی دستگاه بافتنی تهیه کردم ولی اکنون دیگر نمی‌توان با دستگاه کار کرد چرا که قدیمی و فرسوده شده و مجبورم عروسک‌ها را با دست ببافم که با این امر زحمت و وقت زیادی را صرف می‌کنم.

وی بافت عروسک را جذاب و شیرین برای خودش می‌داند و عنوان می‌کند: کار بافت هم همانطور که گفتم با دست حوصله می‌خواهد و اعصاب را خسته می‌کند ولی وقتی بخواهی زندگی را بچرخانی و محتاج کسی نباشی باید با امید کار کرد تا خدا هم یاری‌ات کند.

و باز هم عدم حمایت مسئولان

این بانوی روشندل از عدم حمایت مسئولان گلایه‌مند است و می‌افزاید: متأسفانه حمایتی از طرف مسئولان در این خصوص نشده و در تولید بیشتر آن مردم که مبادا بازار فروشی نداشته باشد و تمام رنج و زحمتم بر باد برود و عروسک‌ها روی دستم بماند. نابینا بودنش باعث بیشتر شدن هزینه‌های تحصیلش شده و برای تهیه جزوات درسی خود مجبور به پرداخت هزینه‌های بالایی است

وی با اشاره به اینکه نابینا بودنش باعث بیشتر شدن هزینه‌های تحصیلش شده و برای تهیه جزوات درسی خود مجبور به پرداخت هزینه‌های بالایی است، عنوان می‌کند: با اهمیت مسئولان به این نوع هنرها می‌توان زمینه کار خانگی برخی افراد نیازمند را نیز فراهم کرد که حمایت از تولید داخلی است. مهسا با اشاره به بی‌مهری برخی مردم و مسئولان به این نوع کار تولیدی، بیان می‌کند: این عروسک‌ها نوعی صنایع‌دستی هستند و مردم و مسئولان باید به آن اهمیت و بها دهند.

بسیج سازندگی وارد میدان شد

بسیج سازندگی در این زمینه وارد میدان شد و با تسهیل‌گری برای شناسایی مشکلات، ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و اتصال آن‌ها به همدیگر ارتباط با این خواهر روشندل را آغاز کرد.

با پیگیری بسیج سازندگی کمک اعتباری بابت تهیه دستگاه بافندگی وی انجام شد. وی با اشاره به اینکه بسیج سازندگی استقبال و حمایت خوبی از دسترنج او  نسبت به فروش تولیداتش در فروشگاه دائمی تولیدات روستایی استان انجام کرده، تبیین می‌کند: با پیگیری بسیج سازندگی کمک اعتباری بابت تهیه دستگاه بافندگی وی انجام شد.

این بانوی روشندل  یادآور می‌شود: در هفته دفاع مقدس سال جاری توسط بسیج سازندگی به محل نمایشگاه هفته دفاع مقدس دعوت شد و در آنجا مورد استقبال گسترده بازدیدکنندگان و مسئولین قرار گرفت که این باعث کمک در روند فعالیتش شد.

توصیه این بانوی روشندل توصیه به هم سن و سال‌های خودش و خصوصا افرادی که در سلامت کامل هستند این بود که در ابتدا شکرگزار خداوند منان باشند که بزرگترین نعمت یعنی سلامتی را به آن‌ها عطا کرده است. خوردن و خوابیدن را باعث ناامیدی و یکنواختی زندگی می‌داند و می‌گوید: انسان باید از استعدادهایش در هر زمینه به‌درستی استفاده کند تا هم برای خود، هم خانواده و هم جامعه فردی مفید باشد.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.