با حضور جمعی از جهادگران؛

مسائل سیب ارومیه مورد بررسی قرار گرفت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی، جلسه ای با همکاری گروه پژوهشی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران و سازمان بسیج سازندگی توسط مدیریت اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی کشور برای نجات محصول استراتژیک سیب صورت گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی، جلسه ای با همکاری گروه پژوهشی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران و سازمان بسیج سازندگی توسط مدیریت اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی کشور برای نجات محصول استراتژیک سیب صورت گرفت.

در ابتدای این جلسه آقای دکتر مهدوی  مدیر صنایع تبدیلی بسیج سازندگی گفت: باغدار محصول خود را به قیمت پایین به فروش می رساند که این عامل باعث شده است ما به بازار صادراتی فکری کنیم و اگر صادرات برایمان مهم نباشد بازار میوه جات به قهقرا می رود. با وجود بازار صادراتی ما می توانیم قیمت را کنترل کنیم و با قیمت بهتری و کنترل شده، آن را وارد بازار مصرف می نماییم.

3

مدیر اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج سازندگی افزود: همچنان پای دلالان و دپو کردن محصولات اخص کالای سیب در کارخانجات وجود دارد؛ ازینروی برای محصولاتی چون سرکه سیب و پودر سیب به بازار باید فکری و تدبیری کرد، ما نیاز داریم که بازار را رقابتی نماییم.

در ادامه، ابوذر میرزاخانی پژوهشگر کشاورزی دانشگاه تهران گفت: ظرفیت حمایت از کشاورزان داخلی در مجموعه بسیج مستضعفین، مخصوصاً بسیج سازندگی موجود می باشد و می توان حمایت فروش و توزیع محصولات را در فضای مجموعه های جهادی تصور کرد و مدلی برای فروش محصولات ایجاد نمود. در کشور ظرفیت مدیریتی چون شهید طهرانی‌مقدم ها را برای حل مسائل داریم. با بررسی فرصت ها و چالش های تولید، مخصوصاً محصول سیب در آذربایجان غربی می تواند قطب کشاورزی در ایران را تقویت کرد و آن را با کشورهای مرزی و کشورهای اروپایی در راستای فروش و ارز آوری محصول، ارتباط برقرار کرد، و بتوانیم با کشورهای همسایه همچون، عراق، آذربایجان، ارمنستان صادرات داشته باشیم. می‌توانیم محصول سیب را با تنوعات مختلف نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن صادرات کنیم تا صنعت تنوع محصولات سیب در ایران ایجاد شود. در نهاده های کشاورزی و تولید، کمتر از نیم درصد پایه رویشی داریم که هر ۲۰۰ درخت یک پایه رویشی دارد و متاسفانه در محصول سیب  پایه رویشی بسیار پایینی داریم و نیز تنوع محصول در سیب هم پایین می باشد. معضل سیب در آذربایجان غربی به این صورت است که همه باغداران سیب در استان آذربایجان غربی فقط برداشت می‌کنند و دنبال تنوع محصولات در سیب نیستند، و خیلی راحت آن را به دلالان با قیمت پایین می فروشند. نوسان قیمت در نهاده ها نیز بسیار بالاست، راه حل چیست؟ راه حل با ایجاد تیم های تخصصی توسط گروه های جهادی استان ها برای کنترل بیولوژیک در باغات می باشد و این کار باید بهینه‌سازی گردد و تدبیری صورت پذیرد. عواملی چون، عدم مشاوره کامل به کشاورزان برای تولید محصولات تجاری، برداشت حجم عظیمی از سیب در مدت بسیار کوتاه، میانگین بالای سنی کشاورزان و مقاومت در برابر روش‌های نوین، عدم بازرسی از نهالستان ها، عدم آموزش مناسب باغبانی و توجیه کردن آنها به منظور بازدهی بیشتر در کاشتن اصولی محصول و پیدا کردن گره های راندمانی در تولید محصول مناسب باعث شده است تولید محصول با کیفیت بالا در بین باغداران صورت نگیرد. در خصوص تجاری‌سازی این محصول مشکلاتی چون، نبود کارگاه‌ها و صنایع تبدیلی درخود روستاها، نبود کارخانجات صنایع تبدیلی نوین، نبود تنوع در محصولات فرآوری سیب و نبود سرمایه در گردش نیز موجود می باشد که نتوان به سیستماتیک کردن تولید محصول و فروش نگاهی داشته باشیم؛ حالا چگونه می‌شود این مسائل را حل کرد؟، ما به راه حل هایی در مجموعه پژوهشی خودمان رسیده ایم، این راه حل ها همچون، ایجاد ایستگاه های باغبانی به صورت کنترلی، طراحی بسته بندی های نوین، وجود تسهیلات بانکی و ارتباط و رایزنی با بانک ها، پژوهشکده ها و دانشگاه های عامل و ایجاد تعاونی های کوچک، تحقیق و گسترش دانش توسط دانشگاهها می باشد. وی با اشاره به مواردی چون، توزیع و فروش سیستماتیک که می‌توان به شبکه سازی و زنجیره تولید و ارزش رسید گفت: مشکلاتی در این خصوص وجود دارد مثل، نبود تصمیمات خلق الساعه، نبود صادرات مستمر، نبود امکان سنجی برای بازار هدف و محدود بودن بازارهای هدف می باشد. مشکلات صادرات سیب سبب آن شده است بصورت منفعت سود بین کشورهای خریدار موجود است مثل ترکیه که محصولات را به صورت ریال از ایران می خرد و به دلار به کشور اروپایی می فروشد. با شبکه سازی گروه های تخصصی جهادی و فعالان حوزه کشاورزی می توان الگوی کشت و فرآوری محصول را تقویت کرد. در آخر مبحث ما نیاز به میدان آوردن عمل واقعی توسط نهادهای حاکمیتی و دولتی می باشیم.

4

مفرد مدیر مرکز حرکت های جهادی بسیج سازندگی در راستای حمایت های حاکمیتی گفت: ما باید قدم در عرصه خدمت برای حمایت از این جوانان برداریم و گروه جهادی را با ایجاد کار اقتصادی و سودآوری به ماندگاری برسانیم.

میرچی فعال جهادی گفت: عوامل هماهنگ‌کننده بین سازمان بسیج سازندگی کشور و گروه پژوهشی کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران مهم است و ما علاوه بر سیب به محصولات دیگری نیز باید توجه نماییم، مثل محصول پیاز و باید اقدامات ویژه ای را با ایجاد گروه تخصصی برای فرآوری، تولید و عرضه انجام دهیم.

رحمانی کارشناس امور باقی در انتهای بحث جلسه گفت: یک سیستم وقتی کار می کند تا این که دچار بحران نشود مثلاً سیستم های صنعتی و اقتصادی در کشورهای اروپایی و آمریکایی با وجود بحران شیوع ویروس کرونا دچار اختلال در عرضه کالا شده اند. اقتصادهای بزرگ دنیا سود افراد را در قبال سود جامعه می‌بینند و تعریف می‌کنند سود جامعه زمانی محقق می‌شود که سود افراد متخصص وارد عرصه تولید شود. واقعاً بسیج یک ماهیت بزرگ در کشور می باشد تا اینکه بتواند به گروه های جهادی و اقتصادی در تمام اقشار برای رفع مشکلات کمک کند.

2

مدیر صنایع تبدیلی بسیج سازندگی در آخر گفت: ما صنایع دیگری را نیز داریم که دچار مخاطره شدند مثل صنعت چوب و صنایع تولیدی که به خاطر مدیریت های ناقص و بحران های طبیعی مثل شیوع ویروس کرونا دچار بحران اقتصادی شده اند. برای برون رفت از این بحران طرحی آمده است که ما به جنگل‌ها دست نزنیم و بتوانیم از طریق مدلی دیگر به تولید محصول، تهیه و توزیع برسیم. ازینروی ما نیاز به آموزش و تجربه نگاری داریم، به خصوص این محصول استراتژیک یعنی محصول سیب. می توانیم به کمک شما نخبگان دانشگاهی، ایجاد تیم جهادی و تهیه مدل‌های نوین برای نجات این محصول، باغداران ارومیه و حمایت های مالی و مدیریتی به روند خوبی برسیم.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.