عدالت خواهی به سبک قوه قضائیه

طی روزهای گذشته ورود دادستان‌های سراسر کشور به موضوع احقاق حقوق عامه سبب شد تا بسیاری از اراضی ملی تصرف شده آزاد شوند، کارخانه های متعددی به تولید بازگردند و اقدامات مهمی در حوزه های مختلف انجام شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی: احقاق حقوق عامه به عنوان یکی از مهم‌ترین شعارهای دوره اخیر مدیریت قوه قضائیه مطرح است. اثرات میدانی این رویکرد در بخش‌های مختلف این قوه قابل ردیابی است. طی روزهای گذشته نیز ورود دادستان‌های سراسر کشور به این مسئله سبب شد تا اخبار امیدبخشی از نقاط مختلف کشور منعکس شود که بخشی از آنها را مرور می‌کنیم.

رویکرد تحولی در امور زندان های کشور

یکی از برنامه‌های مهم دوران تحول در قوه قضاییه علاوه بر راهبرد صدور احکام جایگزین حبس، توجه ویژه به وضعیت زندان ها، رفع تبعیض در برخورد با زندانیان و اقدامات تامینی و تربیتی در جهت بازاجتماعی شدن زندانی و همچنین رسیدگی به خانواده‌های آنان است. در این راستا دو اتفاق مهم روی داد:

اعطای مرخصی به زندانیان جهت کنترل بیماری کرونا: اعطای مرخصی به بیش ۱۵۰ هزار زندانی برای کنترل وضعیت بیماری کرونا در زندان‌های کشور طی ماه‌های گذشته یکی از اقدامات مهم در همین راستا بوده است.

 

ورود گروه های جهادی به زندان ها: اما مسئله مهم دیگر فراهم شدن امکان ورود گروه های جهادی به داخل زندان ها برای کمک رسانی به بهبود اوضاع زندانی ها است. این اتفاق که برای اولین بار توسط رئیس دستگاه قضا در سخنرانی روز میلاد امام حسن(ع) در اواخر اردیبهشت امسال مطرح شد در روزهای بعد نیز اجرایی شد و گروه های جهادی مخصوصا گروه های جهادی پزشکی جهت کمک رسانی به امور پزشکی زندان ها وارد زندان ها شدند.

اولین گروه جهادی که در این راستا شروع به فعالیت کردند تعدادی از دندانپزشکان گروه جهادی منتظران ظهور بودند که به زندان ورامین رفتند تا به زندانیانی که مشکلات دندان پزشکی داشتند رسیدگی کنند.

 

پیگیری برای رفع موانع تولید و بازگشت کارخانه ها به چرخه فعالیت

رییس قوه قضاییه ۹ تیرماه همزمان با جلسه شورای عالی قوه قضاییه در بخشی از سخنان خود به موضوع تولید اشاره کرد و گفت: هیچ کارگاه و کارخانه‌ای در کشور نباید دچار توقف و تعطیلی شود و همچنان که همت صورت گرفته در سال ۹۸ باعث شد که با موفقیت کارگاه‌ها و کارخانه‌هایی از تعطیلی و توقف حفظ شوند، با همین قوت نیز در سال جاری کار دنبال شود. 

در همین رابطه اخبار حل مشکل برخی از کارخانه‌ها که خبرساز شد را در زیر بخوانید:

بازگشت ۵۸ واحد صنعتی در سال جاری به چرخه تولید در استان فارس: ۵۸ واحد صنعتی و تولیدی استان فارس که در تملک بانک‌ها بوده و مصادره شده بودند به چرخه تولید بازگشتند. همچنین ۲۸۶ واحد صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل دیگر نیز در استان شناسایی شده است که اقدامات لازم جهت رفع مشکل این واحدها نیز در جریان است.

حل مشکل ۲۴ واحد تولیدی با ورود دستگاه قضایی استان آذربایجان شرقی: با نظارت تشکیلات قضایی استان ۲۴ واحد تولیدی مشکلاتشان حل شده و ۱۷ واحد تولیدی به چرخه تولید بازگشته اند.

پرداخت مطالبات کارگران ۸ شرکت در منطقه ویژه پارس جنوبی با ورود دستگاه قضایی: با ورود دادستانی شهرستان عسلویه  مشکلات بوجود آمده مرتفع و حقوق کارگران به طور کامل پرداخت شد و کارگران که تعداد آن‌ها بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ نفر بود به روال کار عادی خود برگشتند.

بازگشت ۳ واحدی تولیدی تعطیل شده به چرخه تولید با حمایت دستگاه قضایی در زنجان: تعداد ۱۸ واحد صنعتی با اخذ تسهیلات حدود ۴۵۰ میلیارد تومان از بانک‌های عامل استان، به لحاظ اینکه نتوانستند به موقع اقساط مربوطه را پرداخت کنند، متاسفانه بانک‌های عامل اقدام به تملیک واحد‌ها کرده و از ادامه فعالیت و تولید جلوگیری و یا از راه اندازی محروم شدند که این تعداد واحد‌ها ظرفیت اشتغال ۵۳۴ نفر را داشتند. با حضور مسئولین مربوطه مشکل ۳ واحد تولیدی از ۱۸ واحد مذکور مطرح و مشکلاتشان مرتفع شد و مقرر شد این ۳ شرکت مجددا راه اندازی و زمینه تولید و اشتغال کارگران فراهم شود. پیگیری برای رفع مشکل سایر واحدهای تولیدی ادامه دارد.

احیای کارخانه نئوپان خلخال با ورود دستگاه قضا: بنا به گفته رئیس کل دادگستری استان اردبیل بیشترین مشکلات این کارخانه مربوط به تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش، تفکیک سند برای اخذ تسهیلات بانکی، تأمین مواد اولیه از جمله چوب و مسائل کارگری است که با تعامل و همکاری اعضای کمیته حمایت قضایی از سرمایه گذاری استان و مصوبات آن مشکلات کارخانه مرتفع و کارگران اعاده به کار خواهند شد.

بازگشت به چرخه تولید واحد تولیدی آجر نقشینه ایلام: با برگشت این واحد تولیدی به چرخه فعالیت زمینه اشتغال زایی برای ۱۶۳ کارگر نیز فراهم شد.
جلوگیری از تعطیلی بیش از ۹۹۰ واحد تولیدی در سال گذشته: ۱۹ فروردین ماه امسال نیز غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در ابتدای نشست خبری خود عنوان کرد: در سال ۱۳۹۸ که هدف نظام و راهبرد تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری رونق تولید بود، خوشبختانه اعلام کردیم که نتیجه تلاش‌های همکاران ما جلوگیری از تعطیلی بیش از ۹۹۰ واحد تولیدی و پیشگیری از بیکار شدن کارگران این واحد‌ها، بعنوان بخشی از ایفای نقش قوه قضاییه در تحقق رونق تولید بود. 

مقابله با تغییر کاربری اراضی و رفع تصرف از زمین ها ملی

طی روزهای گذشته در شهرهای مختلف کشور ورود مراجع قضایی برای رفع تصرف از زمین های ملی و مقابله با تغییر کاربری این زمین ها خبرساز شد. برخی از این خبرها را مرور میکنیم:

آزادسازی سواحل مازندران: رییس کل دادگستری استان مازندران اعلام کرد تاکنون از حدود ۴۷۸ کیلومتر از اراضی ساحلی استان مازندران بیش از ۴۰۰ کیلومتر آزاد شده است.

آزادسازی ۱۵۷ هکتار از اراضی تغییر کاربری یافته در چهارباغ: بنا به گفته دادستان عمومی و انقلاب چهارباغ در راستای اجرای سیاست‌های شورای تحول قضایی استان البرز و مقابله جدی با تغییر کاربری اراضی زراعی، بیش از ۱۵۷ هکتار از اراضی تغییر کاربری یافته آزاد شد. عمده اراضی آزادسازی شده چاردیواری و ۲۰ ویلای غیرمجاز بوده است.

آزادسازی بیش از ۷۰ هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در شهرستان پردیس: بنا به گفته دادستان عمومی و انقلاب شهرستان پردیس در راستای اجرای قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی در شهرستان پردیس نسبت به قلع و قمع ۳۲ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در روستا‌های گلخندان جدید و قدیم، کردنبرد، زردستان و طاهرآباد اقدام شد.

رفع تصرف از ۳۷ هزار متر مربع از اراضی ملی در شهرستان میبد: بنا به گفته رییس دادگستری شهرستان میبد 37 هزار متر مربع از اراضی تصرف شده شهرستان میبد رفع تصرف شد.

بازگشت بیش از ۳۵۲۶ هکتار از اراضی ملی چهارمحال و بختیاری به بیت المال: بنا به گفته دادستان مرکز استان چهارمحال و بختیاری با همکاری و تعامل دستگاه‌های ذیربط بیش از ۳۵۲۶ هکتار از اراضی ملی و طبیعی، آزادسازی و یا به حالت قبل اعاده شد.

رفع تصرف قریب به ۱۰ هزار متر مربع از اراضی مناطق ییلاقی شهرستان مهریز: در طرح مقابله با تصرفات و ساخت و ساز‌های غیرمجاز در مناطق ییلاقی قریب به ۱۰ هزار مترمربع از اراضی مناطق ییلاقی روستای گل افشان و منشاد رفع تصرف شد.

آزادسازی حدود ۴ میلیون متر مربع اراضی تصرف شده در ساوجبلاغ: از ابتدای امسال تا کنون ۴ میلیون متر مربع اراضی تصرف شده در ساوجبلاغ رفع تصرف شد و به بیت المال بازگشت.

تخریب ۴۰ قطعه باغشهری غیرمجاز در فارس: در پی اجرای گشت هم پوشان استان فارس مصالح ساخت و ساز‌های غیر مجاز اعم از شن، ماسه، سیمان و تابوک در ۴۰ قطعه باغشهری به مساحت ۴۰۰۰۰ مترمربع جمع آوری و پی کنی‌ها و دیوارکشی‌های صورت گرفته در ۱۵ قطعه به مساحت ۱۵۰۰۰ مترمربع در اراضی پلاک ۱۱ قصر قمشه صدرای شیراز در راستای اجرای ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی باغی و تبصره‌های ذیل آن با نظارت نماینده دادستان مرکز استان تخریب شد.

رفع تصرف بیش از ۱۸ هزار متر مربع اراضی ملی از تصرف سودجویان در گیلان: ۱۸۲۹۷ متر مربع از اراضی ملی در استان گیلان رفع تصرف شد. این زمین‌ها بدون اخذ مجوز قانونی توسط سودجویان تصرف شده بود که به دستور مقام قضایی اعاده و به بیت المال برگردانده شد.

بهره‌مند شدن ۲۰۰ کشاورز از نعمت آب با رفع تصرف ۸۰ هکتاری از اراضی ملی در بروجن: ۸۰ هکتار از اراضی ملی واقع در پلاک آهویه شهر فرادنبه که توسط شخصی به صورت غیرقانونی تصرف شده بود آزاد سازی و حوضچه‌هایی که برای جمع آوری آب در این منطقه ایجاد شده بود تخریب شد.

تخریب ویلا‌های غیرمجاز شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در کوهرنگ: شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با خرید بخشی از زمین‌های کشاورزی در منطقه بیرگان و تغییر کاربری غیرمجازاراضی اقدام به ساخت غیر قانونی ویلا در این منطقه کرده بود که طی شکایت اداره کل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری این موضوع در دستگاه قضایی رسیدگی و در نهایت حکم به تخریب ویلا‌ها صادر شد.

قلع و قمع ۲۵ بنا و مستحدثات غیرمجاز به میزان ۱۰ هکتار در بوشهر: رئیس کل دادگستری استان بوشهر از قلع و قمع ۲۵ بنا و مستحدثات غیرمجاز به میزان ۱۰ هکتار در منطقه تنب گوراب شهرستان دشتستان بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها خبر داد.

آزادسازی ۲۳ هکتار از اراضی زراعی و اراضی ملی در منطقه اصطلک دماوند: با دستور قضایی و در اقدام مشترک جهاد کشاورزی و اداره مسکن و شهرسازی ٥٠ مورد ساخت و ساز غیر مجاز تخریب شد. مساحت تقریبی اراضی زراعی حدود هفت هکتار و مساحت اراضی ملی بیش از ۱۶ هکتار و به ارزش حدود ۱۷۰ میلیارد تومان بود که با قلع و قمع‌های صورت گرفته آزادسازی شد.

آزادسازی بیش از ۶۵ هزار متر مربع از اراضی در روستای رنگرز شهریار: ساخت و ساز‌های غیرمجاز شامل ۴۴ مورد دیوار به مساحت هزار و ۸۸۰ متر مربع، ۱۵ بنا به مساحت ۳۷۰ متر مربع و هفت مورد محوطه سازی به اندازه ۶۵۰ متر مربع، ۱۰ عدد آلاچیق به مساحت ۲۱۰ متر مربع و پنج مورد استخر به مساحت ۱۴۰ متر مربع بوده است که با اجرای دستورات قضایی به بیت المال بازگشت.

آزادسازی ۷۰۰ هکتار از اراضی زراعی و باغ‌های استان البرز: بنا به گفته رئیس کل دادگستری استان البرز پس از سفر رئیس دستگاه قضا در دی ماه سال ۹۸ اقدامات قضایی جهت آزاد سازی برخی اراضی رفع تصرف شده در استان آغاز شد و در نهایت ۷۰۰ هکتار از این اراضی رفع تصرف شد.

سند آخرین یال قله دماوند هم به نام دولت صادر شد: معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خبر از صدور سند مالکیت اراضی آخرین یال قله دماوند که همان یال جنوب شرقی است به نام دولت خبر داد.

آزادسازی ۹۱ هزار و ۷۷۸ متر مربع از اراضی ملی با ورود دادستانی در فیروزکوه: با صدور دستور قضایی در راستای اعمال تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع، ۱۷ فقره رفع تصرف از اراضی ملی صورت گرفت که منجر به آزادسازی ۴۳ هزار و ۹۳ متر مربع از این اراضی شد. همچنین با اجرای سه فقره دادنامه قطعی ۴۸ هزار و ۶۸۵ متر مربع از اراضی ملی آزادسازی شد.

رفع تصرف بیش از ۱۱ هزار متر مربع از اراضی ملی در جزیره هرمز: فردی به بهانه احداث مزرعه پرورش ماهی و میگو ۱۱ هزار و ۴۳۳ متر مربع از زمین‌های ملی را در جزیره هرمز تصرف و تخریب کرده بود که با اقدام دستگاه قضایی کل زمین رفع تصرف شد.

رفع تصرف و آزادسازی ۳هزار مترمربع از اراضی ملی در چالوس: در پی شکایت امور اراضی جهاد کشاورزی با ورود و دستور دادستانی برخورد با ساخت و ساز‌های غیرمجاز در اراضی ملی مطرح و 3 هزار مترمربع از اراضی ملی در چالوس رفع تصرف شد.

اعاده ۱۳هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی ملی تصرف شده به بیت المال در سال گذشته: دادستان کل کشور در گفت و گوی ویژه خبری در ۵ مرداد سال ۹۹ در خصوص اراضی رفع تصرف شده در سال گذشته اعلام کرد: مجموعا ۱۳هزار و ۳۰۰ هکتار در حوزه تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و تغییر کاربری غیرمجاز به بیت المال اعاده شده و ۳۹ هزار و ۷۰۰ هکتار از سواحل آزادسازی صورت گرفته است.

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.