سفارش کشورهای خارجی به کارگاه تولید ماسک در استان قم

به دلیل کیفیت بالای تولیدات کارگاه تولید ماسک N۹۵ به همت جمعی از جوانان بسیجی محله امامزاده حمزه(ع) قم، از کشورهای خارجی سفارش ماسک دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی، با شیوع ویروس کرونا در قم و کشور، نیاز به انواع ماسک یکی از ضرورت‌های مراکز درمانی و مردم بود که در هفته‌های ابتدایی ورود کرونا، کمبود آن به شدت احساس می‌شد.

حجم درخواست‌های زیاد و نبود ماسک به میزان کافی به گونه‌ای بود که در تمامی داروخانه‌های قم با این نوشته که «ماسک نداریم» مواجه بودیم.

با ورود گروه‌های جهادی و مردمی در عرصه تولید ماسک، این نیاز تا حدود زیادی مرتفع شد و هم اکنون روزانه ۲۰۰ هزار انواع ماسک‌های ساده و فیلتردار در استان قم تولید و روانه بازار می‌شود.

کادر درمانی بیمارستان‌ها به علت تماس مکرر با بیماران در صف مقدم ابتلاء به عفونت‌های تنفسی از جمله همین ویروس کرونا هستند؛ از این رو تأمین ماسک N۹۵ برای کارکنان بیمارستان‌ها بسیار ضروری است.

به دلیل استانداردهای تعریف شده در تولید ماسک N۹۵ که اغلب مورد استفاده کادر درمانی و بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد، این نوع ماسک در استان قم در معدود کارگاه‌هایی با مجوز دانشگاه علوم پزشکی تولید می‌شود.

تولید روزانه ۳ هزار ماسک N۹۵ با استانداردهای روز دنیا

کارگاه تولید ماسک N۹۵ شش لایه سوپاپ دار استاندارد با مجوز رسمی از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قم به همت جمعی از جوانان بسیجی محله امامزاده حمزه (ع) در محل مسجد محمودیه دایر شده است.

این کارگاه که در طبقه فوقانی مسجد محمودیه با رعایت تمامی اصول بهداشتی فعالیت خود را دنبال می‌کند، توانایی و ظرفیت تولید روزانه ۳ هزار ماسک N۹۵ را دارد که کیفیت این ماسک با استانداردهای روز دنیا مطابقت دارد.

شش لایه ماسک N۹۵ عبارتند از دو لایه اسپان باند، دو لایه sms و دو لایه ملت بلون است که با دستگاه‌های به روز دنیا برای کارگاه‌های کوچک به صورت نیمه اتوماتیک در این کارگاه جهادی تولید می‌شود که در مرحله اول تولید ۲۰۰ هزار عدد از این نوع ماسک به زودی به پایان می‌رسد.

عوائد حاصل از فروش این نوع ماسک در برنامه‌های فرهنگی و قرآنی هزینه می‌شود

مدیر روابط عمومی مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان قم اظهار داشت: به لطف الهی با راه‌اندازی کارگاه تولید ماسک N۹۵ در مسجد محمودیه قم هم اکنون حدود ۱۰ نفر از بسیجیان و جوانان مسجدی در این مجموعه مشغول به کار شده‌اند و در صورت تأمین مواد اولیه ظرفیت افزایش تولید نیز وجود دارد.

احمد بهشتی افزود: به برکت ایام مبارک رمضان و نام‌گذاری این حرکت تحت عنوان قرارگاه جهادی حضرت زهرا (س)، امیدواریم بتوانیم قدمی در راستای حفظ بهداشت و سلامت جامعه برداریم.

در حال حاضر ظرفیت تولید روزانه سه هزار عدد ماسک N۹۵ با بالاترین استاندارهای روز دنیا در این کارگاه وجود دارد

وی ادامه داد: نکته قابل توجه اینکه عوائد حاصل از فروش این نوع ماسک در برنامه‌های فرهنگی و قرآنی مسجد و مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان قم هزینه می‌شود و اخیراً کلنگ احداث مجموعه دارالقرآن مسجد محمودیه نیز با درآمدهای حاصل از این کار تولیدی به زمین خورده است.

مدیر روابط عمومی مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان قم با بیان اینکه قسمتی از درآمدهای این فعالیت هم در راستای محرومیت زدایی و رزمایش همدلی که مقام معظم رهبری در راستای دستگیری از نیازمندان اعلام فرمودند مصروف خواهد شد، افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید روزانه سه هزار عدد ماسک N۹۵ با بالاترین استاندارهای روز دنیا در این کارگاه وجود دارد.

وی بیان داشت: فروش ماسک‌های تولیدی این مجموعه نیز عمدتاً به دانشگاه علوم پزشکی قم جهت استفاده در بیمارستان‌ها و کادر درمانی استان اختصاص می‌یابد و مازاد آن نیز به مراکز درمانی دیگر استان‌ها ارائه خواهد شد.

بهشتی با بیان اینکه هدف ما صادرات این محصول نیز می‌باشد، ادامه داد: در صورت تأمین مواد اولیه و افزایش تولید، هدف‌گذاری صادرات این محصول نیز محقق خواهد شد و ما این آمادگی را داریم که از کمک‌های مردمی نیز در جهت این امر خیر استفاده کنیم و هر شخص و یا نهادی که تمایل داشته باشد در تولید ماسک N۹۵ و یا احداث دارالقرآن مشارکت داشته باشد زمینه مشارکت فراهم است.

تولید ماسک N۹۵ با کیفیت بالای در این مجموعه که تحت نظارت کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی قم فعالیت دارند به گونه‌ای است که هم اکنون سفارش‌هایی برای خرید از کشورهای فرانسه، عراق، لبنان و افغانستان واصل شده که مسئولان این کارگاه اعلام داشته‌اند اولویت اول ما تأمین نیازهای استان و در گام بعدی نیازهای مراکز درمانی استان‌های دیگر و همچنین صادرات است.

این کارگاه، نمونه بارزی از توانمندی جوانان ایرانی در تولید و تأمین مایحتاج کشور است که رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان اخیر خود در خصوص ویروس کرونا و پای کار آمدن همه ظرفیت‌های کشور برای تولید اقلام بهداشتی از جمله ماسک را نمونه بارزِ باز کردن میدان و حمایت از تولید خواندند و فرمودند، «علت اینکه در تولید ماسک توانستیم در مدت کوتاهی به ظرفیتی دست پیدا کنیم که بیشتر از نیاز کشور است، برطرف شدن موانع از جانب دولت و باز شدن میدان برای حضور دستگاه‌های مختلف و حتی مردم در عرصه‌ی تولید ماسک بود».

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.